Projectbeschrijving
Het Rijn-Schiekanaal en de Haagse Trekvliet vervullen een belangrijke functie voor het goederenvervoer tussen Leiden, Den Haag, Delft en via de Schie richting Rotterdam. Ook vormen de kanalen een belangrijke doorvaarroute voor de recreatievaart.
De te vervangen oeverconstructies hebben het einde van de levensduur bereikt en voldoen niet meer aan de huidige normen. Daarom vervangt de provincie de oude oeverconstructie door een nieuwe oeverconstructie met een verwachte levensduur van 80 tot 100 jaar.
Binnen het project worden 11 oevertrajecten vervangen, met een totale lengte van 5,5 kilometer. die zich binnen een complexe stedelijke omgeving bevinden. De nieuwe oeverconstructies bestaan uit stalen damwanden die veelal wordt afgewerkt met een basaltglooiing. Daarnaast worden op enkele oevertrajecten betonnen hangschorten aangebracht op de damwand voorzien van metselwerk of een basaltprint. Ook wordt de vaarweg van het Rijn-Schiekanaal lokaal verbreed zodat deze weer voldoet aan de vereiste vaarwegbreedte.
Het project wordt in 2019 en 2020 uitgevoerd door aannemerscombinatie De Vries Werkendam – van den Biggelaar. De aanneemsom van het werk bedraagt 9 miljoen euro.
Onze werkzaamheden
In opdracht van de provincie Zuid-Holland verzorgt Wateringenieurs het projectmanagement voor het project oeververvanging Rijn-Schiekanaal/Haagse Trekvliet. Onze projectmanager geeft leiding aan het projectteam en is de verbindende schakel tussen de opdrachtgever, bouwpartners en het projectteam. De projectmanager is verantwoordelijk voor het gehele bouwproces en dient zorg te dragen dat dit binnen de gestelde (contractuele) kaders wordt gerealiseerd.